Menu

25 februari 2015

The Imitation Game (2015)

Sta je dan bij de kassa van de bioscoop te wachten op je vrienden, wordt er omgeroepen dat de film is uitverkocht terwijl er nog een rij van minimaal 25 man voor de deur stond. Dit geeft wel aan hoe populair de film is. Gelukkig had ik mijn kaartje al gehaald en kon ik gaan genieten van Benedict Cumberbatch, bekend van BBC’s Sherlock, als Alan Turing.

De bijzondere Alan Turing wordt aangenomen bij de meest geheime militaire organisatie van Engeland, MI6. De oorlog met nazi-Duitsland is net uitgebroken en Turing is één van de wiskundige die is aangesteld om de onbreekbare Enigma code te ontcijferen. Deze code gebruikt Duitsland om coördinaten door te geven van hun troepen, waaronder een hele belangrijke, die van hun onderzeeërs.

Met een brok in de keel bleef ik naar de aftiteling kijken, zo onder de indruk was ik. Naast het “hoofdverhaal” werden er nog twee andere tijdlijnen verteld, die van Turing zijn jeugd en die van een aantal jaar na de oorlog. Beide gaan ze wat dieper in op zijn privé kwesties, dat hij op mannen valt in een tijd dat dit illegaal is. Naast dat dit een buitengewoon goeie oorlogsfilm is kaart het ook homoseksualiteit aan in de tweede wereld oorlog. Een onderwerp wat ik nog nooit in combinatie met die oorlog in een film heb gezien, wellicht bestaan ze wel, maar hoogstwaarschijnlijk niet zo goed als in deze film. Daarnaast denk ik dat dit Cumberbatch zijn beste acteerprestatie tot nu toe is, van wat ik van hem heb gezien. Ik bedoel, hij is goed, nee heel goed in Sherlock, maar in deze film is hij geniaal.


Mijn cijfer:      9,0/10
IMDb:             8,2/10


“Sometimes it is the people who no one imagines anything of who do the things that no one can imagine.” –Joan Clarke


Sinds 08-01-2015 in de bioscoop.
Reserveer bij bol.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten