Menu

17 maart 2015

Still Alice (2015)

Al is ze al 55 jaar, een kleine beetje verliefd zijn we allemaal wel op Julianne Moore. Sinds een klein jaartje weet ik pas wie zij nou echt is en na wat IMDb stalken kwam ik erachter dat zij in van alles heeft gespeeld. Van Jurassic Park tot de nieuwste Hunger Games en 30 Rock. Wie ik dan weer voornamelijk uit 30 Rock ken is haar tegenspeler, Alec Baldwin, de charismatisch typische Amerikaan.

Alice Howland is een professor aan de universiteit en wordt gezien als beste in haar vak, taalwetenschap. Wanneer ze echter met een vroege vorm van Alzheimer wordt gediagnosticeerd staat haar leven stil. Ze verliest herinneringen en kan haar werk niet meer voortzetten. Haar man en kinderen staan haar gelukkig bij, maar ook die beginnen te vervagen.

De ergste ziekte die ik mij kan voorstellen is Alzheimer, het geleidelijk niet meer weten wie je bent en wie je naasten zijn. Dit zet Moore fantastisch goed neer, vooral het geleidelijke effect. Pas aan het einde heb je echt goed door hoe ver ze achteruit is gegaan, maar omdat dit ze dit beetje bij beetje erger heeft laten overkomen was dit niet goed merkbaar. Bijzonder goed staaltje acteerwerk! Ook het spelen met scherpte van wat Alice wel en niet meekreeg werkte erg goed. Super mooie film, kan er weinig slechts over zeggen.


Mijn cijfer:      8,5/10
IMDb:             7,5/10


“I used tob e someone who knew a lot. No one asks for my opinion or advice anymore.” –Alice Howland


Sinds 12-03-2015 in de bioscoop.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten