Menu

07 mei 2015

Ex Machina (2015)

Geschreven en geregisseerd door Alex Garland, bekend van weinig eigenlijk. Dit is zijn regiedebuut al is hij niet geheel nieuw in de filmwereld. Hij heeft voornamelijk films geschreven, waaronder mijn favoriete zombiefilm 28 Days Later… De grote rollen worden vertolkt door twee aankomende Star Wars sterren, Domhnall Gleeson en Oscar Isaac.

Ava is een A.I. (Artificial Intelligence) die meer mens lijkt dan robot. Nathan is haar maker en eigenaar van ’s werelds grootste zoekmachine, Blue Book. Om Ava te laten testen heeft hij Caleb, een veelbelovend programmeur, laten overvliegen naar zijn afgelegen lab/huis. Caleb heeft al snel door dat de alcoholistische Nathan onvoorspelbaar is en dat Ava haar maker niet vertrouwt.

Voor het eerst sinds ik naar de bioscoop ga heb ik het idee naar een klassieker te hebben gekeken. Alles aan de film klopte, het verhaal, het acteerwerk, de beelden, de muziek, het dialoog en de setting die er gecreƫerd werd. Normaal gesproken heb ik altijd wel iets op te merken aan de film, maar ik kan gewoon niks bedenken. Vanaf het begin zat ik in de film en werd ik er twee uur later pas weer uitgezogen. Hoewel we nog niets eens op de helft van dit jaar zijn durf ik te zeggen dat dit de beste film is van 2015.


Mijn cijfer:      10/10
IMDb:             8,1/10


“Isn't it strange, to create something that hates you?” –Ava


Sinds 30-04-2015 in de bioscoop.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten