Menu

28 mei 2015

Schneider vs. Bax (2015)

Als een Nederlander die filmfan is kan je vaak niet komen aankloppen met “ik heb me toch een goeie Nederlandse film gezien”, want wie van deze generatie gelooft dat. Wanneer je echter zegt dat het de nieuwe van Warmerdam betreft grijp je vaak hun aandacht. Alex van Warmerdam is de koning van de Nederlandse film, wat mij betreft. Hij brak door in ’86 met Abel en heeft sindsdien 5 gouden kalveren weten binnen te halen.

Huurmoordenaar Schneider krijgt de opdracht om kindermoordenaar Bax te elimineren in zijn huisje aan het meer. Het wordt Schneider echter niet makkelijk gemaakt door een hoer, zijn baas, de opzichter en natuurlijk Bax zelf.

Zoals gewend van Alex van Warmerdam zit de film vol met heerlijke zwarte humor. Het verhaal heeft een lekker tempotje en weet te boeien. Van Warmerdam speelt zelf Bax en doet dit dan ook geniaal, daar waar hij eerder in eigen films wel eens wat minder was. Tom Dewispelaere, die zijn tegenspeler Schneider speelt, kende ik nog niet, maar was meteen zeer van hem gecharmeerd. Ik raad jullie allemaal aan deze film in de bioscoop te zien, daar komt die net even iets beter aan dan bijvoorbeeld thuis.


Mijn cijfer:      8,5/10
IMDb:             0,0/10


Ramon Bax: Ik gebruik af en toe coke, ik rook een joint. Jij eet muesli, daar zeg ik toch ook niks van?
Francisca: Muesli is gezond.
Ramon Bax: Ik vind van niet, ik wordt depressief van muesli. Muesli is voor geiten.



Sinds 28-05-2015 in de bioscoop.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten